#EUface

Zgodba 3.2.2017 10:44

"Relisti nismo divjaki, temveč predstavniki varne vožnje"

Tim Novak je 22-letni študent strojništva iz Lesc ter voznik relija, ki ga je mednarodna avtomobilistična zveza uvrstila na seznam 12 najbolj obetavnih mladih dirkačev na svetu. Poleg študijskih obveznosti in treningov pa najde čas tudi za vodenje študentske ekipe, s katero letos razvijajo že drugo formulo, ki so ji nadeli ime Grifin.

Novak je že kot otrok z očetom in bratom obiskoval dirke, tudi njegov brat Aljoša Novak je uspešen relist, sam pa se je z relijem začel ukvarjati pred štirimi leti, ko je naredil vozniški izpit.

V letošnji sezoni bo ponovno peljal ADAC Opel Rallye Cup, nemški reli za svetovno prvenstvo v Trierju in okolici, v katerem se kalijo bodoči prvaki. Trenutno se mladi Leščan uvršča na peto mesto v skupni razvrstitvi. "Veselim se sezone, lanska je bila bolj učna, letos pa upam tudi na kakšen boljši rezultat," je o novi sezoni, ki s začne aprila in konča oktobra, povedal Novak.

Priložnosti za trening vožnje Novak v Sloveniji praktično nima, zato skrbi predvsem za dobro fizično pripravljenost. "Največji treningi so same dirke, pred sezono pa naredimo kakšen trening, kjer organizirano zapremo cesto, sicer pa ne moremo trenirati."

Eden največjih problemov slovenskega relija je po mnenju Novaka pomanjkanje financ. "Ker smo tako majhen trg, za nobenega proizvajalca nismo zanimivi. Lokalnim trgovcem pa se ne splača vlagati, ker nimamo medijske pokritosti," je pojasnil.

Če bi imeli dovolj finančne podpore, bi po mnenju Novaka lahko sčasoma posegli po najvišjih mestih tudi na svetovnem prvenstvu, saj ima Slovenija nekaj odličnih dirkačev. "Upam, da bo kdaj boljše, da se bo zveza malo bolj angažirala in da reli začnejo pokrivati tudi mediji. To je največji problem, saj ko rečeš reli, večina ne ve, kaj to je. Imajo nas za norce, ki divjajo po cesti." Javnosti zato sporoča, da dirkači niso divjaki, temveč predstavniki varne vožnje.

Uvrstitev med najbolj obetavne dirkače na svetu

Mednarodna avtomobilska zveza (FIA) je leta 2015 Novaka uvrstila med 12 najbolj perspektivnih mladih dirkačev na svetu. FIA namreč v projektu FIA Institute Academy vsako leto išče mlade dirkače, ki imajo potencial, hkrati pa bodo lahko ambasadorji varne vožnje v navadnem prometu. Zmagovalcem omogočijo tako dirkaško kot vozniško izpopolnjevanje, ki poteka na različnih koncih sveta in traja eno leto.

Projekt je bil po besedah Novaka predvsem pomembna življenjska izkušnja. Naučil se je, kako profesionalni oziroma vrhunski športniki pristopajo k treningom in tekmovanjem. Naučili so se, da če hočeš biti uspešen, se mora sezona začeti takoj, ko se prva konča, pomembni so tako fizični kot psihični treningi ter predvsem delo z ekipo.

Projekt Formula študent

Novak je trenutno tudi vodja ekipe študentov ljubljanskih fakultet Superior Engineering, ki v projektu Formula študent razvija že svojo drugo formulo. V lanskem letu so zasnovali in izdelali dirkalnik z imenom Minka, trenutno pa je v nastajanju Grifin.

Na novi formuli so mladi inženirji poskušali odpraviti vse napake, ki so jih doletele pri načrtovanju in izdelavi Minke, ob tem pa so stvari tudi razvijali naprej in uvedli nekatere izboljšave. Postopek izdelave nove formule, ki je že v teku, želijo zaključiti v mesecu juniju, da jim pred nastopom na dirkah preostane dovolj časa za testiranje.

Iz lanskoletne izkušnje so se namreč naučili, da so testiranja ena od najpomembnejših faz, je pojasnil Novak. "Avto moraš voziti vsaj mesec pred dirko. V tistem mesecu se bo namreč veliko polomilo. Polomiti moraš, kar je za polomit, da to nato popraviš ter na dirko prideš zares pripravljen."

Mladi znanstveni navdušenci se lahko prijavijo na tekmovanje iz naravoslovja, tehnologije, inženiringa in matematike SciChallenge, ki je namenjeno spodbujanju zanimanja za znanost med mladimi. Kot so zapisali na spletni strani projekta, Evropa potrebuje več talentiranih mladih ljudi, ki bodo svojo nadarjenost razvijali na področjih znanosti, tehnologije, inženiringa in matematike in na ta način pripomogli k dvigu konkurenčnosti naše družbe." Avtorji 12 najbolje ocenjenih prispevkov bodo julija letos povabljeni na Dunaj na slavnostno predstavitev projektov. Prijave pa so na voljo do 30. aprila. Projekt sofinancira Evropska komisija

.

V letošnji sezoni se nameravajo s starim dirkalnim udeležiti dirke na Nizozemskem, v juliju je predviden nastop z novim dirkalnikom na dirki v Veliki Britaniji in nato avgusta še na Madžarskem.

Fantje že raziskujejo tudi potenciale električnega avtomobila, saj želijo prihodnje leto izdelati električno formulo. Eden od razlogov za usmeritev v elektriko je splošni trend v smer ekološkosti in zelene energije. Drugi pomemben razlog pa so želje in zahteve industrije.

Formula je namreč platforma za razvoj, na kateri se študentje učijo, dobijo praktične izkušnje, delodajalec pa dobi bolj izobražen kader, meni Novak. "Tudi njim je v interesu, da se ukvarjamo z elektriko, da bomo o tem področju že nekaj vedeli, ko bomo prišli v podjetje."

Predmet, ki me predstavlja
"Forumula Minka, ki smo jo razvili s študenti ekipe Superior Engineering, združuje tisto, s čimer se trenutno ukvarjam in kar mi je ljubo - dirkanje ter inženirstvo in razvoj. Najboljši občutek je namreč, ko nekaj izdelaš, nato pa se v tem tudi voziš.""

Ljubljana, študentski kampus.
Slovenski relist, študent strojništva in član študentske ekipe Superior Engineering Tim Novak.
Foto: Anže Malovrh/STA