#EUface

Zgodba 11.10.2017 17:59

Bliža se čas samodejnih klicev v sili na 112 iz vozila v primeru nesreče

Države EU bodo s 1. januarjem 2018 morale imeti vzpostavljen sistem e-Call oziroma eKlic, ki bo omogočal samodejne klice v sili na številko 112 iz vozila v primeru prometne nesreče. Proizvajalci avtomobilov pa bodo morali od 1. aprila 2018 naprej svoje nove modele osebnih avtomobilov opremljati z opremo za sistem e-Call.

Imetniki starejših osebnih avtomobilov, ki bi te želeli opremiti z opremo za sistem e-Call, pa bodo imeli možnost nakupa ustrezne opreme, je na današnji novinarski konferenci v prostorih Iskratela v Kranju pojasnil vodja državnega centra za obveščanje Boštjan Tavčar in dodal, da naj bi po nekaterih ocenah iz tujine cena takšne nadgradnje vozila ne znašala več kot 100 evrov. Omenjeni datumi sicer ne veljajo za tovorna vozila in motorje.

Vozilo, ki bo opremljeno z napravo e-Call, bo s pomočjo senzorjev zaznalo, da je prišlo do prometne nesreče, in o tem samodejno obvestilo center za obveščanje. Pri tem bo posredovalo podatke, kot so npr. natančna lokacija vozila in kakšna je bila zadnja smer vožnje vozila. Razmišlja se tudi o tem, da bi naprava poslala tudi posnetek zadnje minute vožnje vključno s posnetkom nesreče. Operater v centru za obveščanje bo pri tem imel možnost klica v vozilo, da se pogovori s potniki v vozilu, če se bodo ti lahko javili. Voznik oz. potniki pa bodo imeli možnost tudi ročne sprožitve klica v sili.

Rešitev e-Call bo tako omogočala hitrejše in natančnejše obveščanje služb za zaščito in reševanje ter posledično skrajšanje časa prihoda reševalnih služb na kraj nesreče. Izkušnje slovenskega centra za obveščanje, ki je sistem za sprejemanje klicev e-Call vzpostavil že leta 2015, kažejo, da takšne klice v primeru prometnih nesreč prejmejo vsaj tri do štiri minute prej kot klice očividcev. "Končna ocena, ki je bila narejena v okviru evropske raziskave na tem področju, je, da bi se moral čas prihoda reševalcev skrajšati do 40 odstotkov," je povedal Tavčar.

Sistem e-Call poleg tega prinaša družbi tudi finančne koristi. Vsaka minuta manj, ki jo reševalci potrebujejo za prihod na kraj dogodka, bi po nekaterih neuradnih ocenah prinesla okrog 500 do 700 evrov. "Če bi nam uspelo tako z e-Callom kot z drugimi novimi storitvami, ki prihajajo na področju klica na številko 112, v povprečju skrajšati čas prihoda vseh reševalnih enot na kraj nesreče, bi bil prispevek v bruto družbenem proizvodu višji, kot je danes celoten strošek, ki ga država nameni vsem reševalnim sestavom v Sloveniji. In sem prepričan, da ta čas lahko skrajšamo več kot samo za eno minuto," je dejal Tavčar.

Slovenija je bila sicer prva država v EU, ki je sistem e-Call uvedla na ravni celotne države - to je storila 1. decembra 2015, je še povedal Tavčar in dodal, da so sistem uvedli v sodelovanju z več slovenskimi partnerji, med katerimi sta bila tudi Iskratel in Telekom Slovenije.

V času od vzpostavitve naprej so operativni centri v Sloveniji poleg testnih že prejeli tudi nekaj dejanskih samodejnih klicev iz vozil, udeleženih v prometnih nesrečah, v lanskem letu denimo 19. Nekateri avtomobilski proizvajalci nekatera svoja vozila namreč že opremljajo z rešitvami, ki gredo v smeri sistema e-Call.

Novinarska konferenca je potekala v okviru petdnevnega mednarodnega strokovnega posveta Testfest, ki ga v prostorih kranjskega Iskratela in ob gostiteljstvu ustanove Sintesio Slovenija organizirata mednarodni organizaciji ERTICO - ITS Europe in ETSI. Prva je evropska organizacija za inteligentne transportne sisteme, druga pa evropska organizacija za telekomunikacijske standarde.

Dogodka se udeležuje več kot 100 strokovnjakov iz okrog 40 podjetij iz 15 držav. Med njimi so strokovnjaki iz podjetij, kot so Tesla, Volkswagen, Škoda, Robert Bosch, Yamaha, Huawei itn. Posvet je v prvi vrsti namenjen praktičnemu preskušanju skladnosti medsebojnega delovanje naprav e-Call različnih proizvajalcev.

Prvi mož organizacije ERTICO - ITS Europe Jacob Bangsgaard je dejal, da se že 15 let ukvarjajo z organizacijo tovrstnih dogodkov, na katerih povezujejo vse deležnike s področja razvoja tehnologij za varnejši in učinkovitejši promet. Ko so začeli delovati, je bilo na evropskih cestah 50.000 smrtnih žrtev letno, do danes se je ta številka znižala na okrog 25.000, z novimi tehnologijami, kot je e-Call, pa želijo to številko še znižati.

Sam dogodek v Kranju gosti mednarodni testni laboratorij Sintesio, ki se ukvarja s preizkušanjem delovanja najnovejših tehnoloških rešitev, medsebojne povezljivosti rešitev različnih proizvajalcev in skladnosti rešitev s standardi. Direktor ustanove Sintesio Slovenija Roman Kužnar je poudaril, da so v okviru tokratnega dogodka ustvarili testno okolje, ki je enako, kot bo okolje, v katerem bodo testirane tehnološke rešitve dejansko delovale.

"Proizvajalci naprav e-Call za avtomobile v okviru tega dogodka prožijo klice na operativni center 112, kjer se oglašajo operaterji uprave za zaščito in reševanje, oziroma se preusmerjajo v podobne centre v Evropi," je pojasnil Kužnar.

Sam dogodek je potekal v prostorih kranjskega proizvajalca telekomunikacijske opreme in rešitev Iskratel, ki ga vodi glavni direktor Željko Puljić in ki je sodeloval pri vzpostavitvi sistema e-Call v Sloveniji. Po besedah Puljića bo dogodek Testfest, ki bo potekal do petka, verjetno pokazal, katere izboljšave sistema so še potrebne.

Iskratel želi v zvezi s sistemom e-Call razviti rešitev, ki jo bo lahko tržil. Sistem e-Call po njegovih besedah odpira vrsto možnosti, saj so podatki, ki se sporočajo od vozil, udeleženih v prometnih nesrečah, uporabni tudi za servisne centre avtomobilskih proizvajalcev, zavarovalnice idr., ob upoštevanju zakonodaje o varstvu osebnih podatkov.